Historien har vist at en
paraplyorganisasjon som samler alle landets MC-klubber har vært en smart ting å
gjøre. Man har blitt lyttet til som gruppe, også der det har vært stor
motstand. Man må innse at mange toneangivende politiker og andre ikke ser
hensikten med motorsykkelkjøring i det hele tatt, særlig ikke med tanke på at
ulykkesstatistikken hos motorsyklistene fortsatt er en del høyere enn hos
bilistene. Men: Organisasjonen NMCU har samlet seg mange blomster i knapphullet
i sitt arbeid for norske motorsyklister. Selv nevner de blant annet følgende:
1976:
Fikk innført bonus på MC-forsikring, samt forhindret høyere avgifter på
motorsykkel.
1978:
Fikk forhindret nye førerkortklasser på MC.
1980:
Sørget for at motorsykler fikk kjøre i kollektivfeltet,
1989:
Forhindret nye mellomklasse-førerkort for MC.
1990:
Fikk forhindret bomavgift for MC. Hindret et forbud om å kunne kjøre MC mellom
bilkøer.
1992:
Startet produksjon av Treffkalenderen.
1994:
Fikk innført avgiftsfrihet for MC-parkering i mange byer.
1995:
Fikk forhindret avgifter for vegstrekninger som bruer o.l. for MC. Innført
rapportskjema for veifeller for MC.
1996:
Forhindret at alderskrav for lett MC ble økt til 18 år.
1997:
Fikk forhindret forbud mot å kunne skru på egen MC. (I samarbeid med FEMA = Federation of
European Motorcyclists Associations)
1998:
Forhindret krav om max 100 HK i EU, sammen med FEMA.
1999:
Stanset EU-kontroll for MC. Fikk godkjent tilhenger etter MC. Argumenterte mot
et svensk forslag om å forby motorsykler.
2000:
Fikk forhindret at det skulle betales ny engangsavgift på ombygde kjøretøyer.
2001:
Laget boka «Full kontroll» .
2003:
Fikk i gjennom reduksjon av årsavgift for MC.
2004:
Bidro til at vegvesenet innførte en egen håndbok for MC-sikkerhet. (Håndbok
245) Fikk også stanset forslag om at førerkort for bil ikke lenger skulle
gjelde for moped.
2005:
Fikk redusert urimelig høye forsikringspremier. Fikk økt kravene til
sjåførlærere som underviste i MC. Fikk omregulert kravene for å ta førerkort
for MC.
2006:
Forhindret videre bruk av wire-rekkverk.
2007:
Fikk liberalisert reglene for ombygging av MC. Fikk gitt ut boka «Godt tenkt».
2008:
Bidro til at MC fortsatt skulle være en del av trafikkbildet i Norge gjennom
samarbeid med alle viktige organer, så som Statens Vegvesen, politikerne og
andre aktører. Bidro gjennom samarbeid også til å skape landets første
«nullvisjonsvei for MC» i Telemark, nemlig RV 32 mellom Skien og Siljan.
2009:
Fikk i gjennom at underskinner skal monteres på rekkverk i farlige
yttersvinger.
2010:
Laget filmen «Bugs» i forbindelse med SE OSS-aksjonen, en årlig aksjon som har
som formål å minne bilistene på at at motorsyklene kommer på veiene igjen om
våren. Bidro til at det igjen ble mulig å montere sidevogn lovlig på MC,
mangelfullt regelverk hadde gjort dette tilnærmet umulig noen år.
2011:
Fikk forhindret på ny EU-kontroll for MC. Nå på lag med regjeringa, men mot EU.
2013:
Fikk innført nasjonal godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy. Stanset
forøk på å gjeninnføre wirerekkverk i Norge.
2014:
Bidro til innføring av nasjonal strategi for MC og moped i Norge. Bidro til å
redusere engangsavgiften på MC.
2015:
Fikk stoppet innføring av utilfredsstillende prøveordning for å ta førerkort på
MC
2016:
Bidro til avgiftsfritak for amatørbygde kjøretøy. Bidro til å avvikle
todelingen av praktisk prøve for MC-førerkort. Fikk i gang en mobilapp for
medlemmene. (I samarbeid med SMC)
2018/19:
Bidro til reduksjon av avgifter på MC. Dette sammen med NMCF (Norsk MC forhandler forening) og MCF. (Motorsykkelimportørenes Forening)
Situasjonen nå i 2019:
Med en slik
bukett av seire skulle man jo tro at alle landets motorsyklister støtter opp om
NMCU? Vi har omtrent 175 000 av dem, og det burde jo bety at NMCU har et
budsjett på nærmere nitti millioner å boltre seg med? Og at medlemsbladet deres har en bred
redaksjon, der mange ulike felt innen «motorsyklismen» tas godt vare på i
skrift og tale, i media og i klubbene?
Kort sagt – Norsk Motorcykkelunion burde jo skinne som en velstelt
spranghest like før konkurransestart!
Mine damer og
herrer – slik er det dessverre ikke! Det betyr at 94 % av motorsyklistene i
Norge IKKE synes det er verd å bruke penger på en organisasjon som skal ivareta
deres interesser.
Og da er mitt
enkle spørsmål? Hvorfor er det slik? Og ikke minst – hvordan har det blitt
slik?
Til
sammenlikning har Sveriges søsterorganisasjon «Sveriges MotorCyklistar» (SMC)
over 70 000 medlemmer, og dessuten også 150 000 medlemmer gjennom
idrettsorganisasjonen SVEMO.
De har da
også helt andre økonomiske muskler i alle ledd av sin organisasjon. Kontoret sentralt i SMC har 15 ansatte! Mens
Norge i NMCU i skrivende stund har to.
Mulige årsaker til at få melder seg
inn i NMCU:
Min
konklusjon er at om 94 % av motorsyklistene i Norge ikke gidder å være med i
NMCU så må dette ha sine grunner. Er det
fordi dagens motorsyklister er godt fornøyd med tingenes tilstand? Er det fordi de ikke har hørt om NMCU? Eller
er det simpelthen fordi mange motorsyklister ikke er fornøyd med det arbeidet
NMCU i dag utfører?
Skulle dette
siste være tilfelle, ville det jo være interessant å få vite hva denne misnøyen
går ut på. Det burde i det minste være interessant for toppledelsen i NMCU å få
greie på dette.
Siden ingen
vet svaret på dette i dag, kan man jo like gjerne spekulere litt. Mine egne
tanker rundt dette, etter å ha spurt på ulike MC-forum på nettet, samt
privatpersoner som kjører MC, er disse:
Mange er fornøyd med tingenes
tilstand.
Motstanden
mot motorsyklister er i dag beskjeden. Tiden da man ble nektet plass på enkelte
overnattingssteder og kafeer er forbi. Motorsyklene er også blitt mye bedre enn
de var, det er langt færre problemer med å kjøre og vedlikeholde dem. Det er
mange ulike grupper å tilhøre og flere av disse gruppene er organisert av
MC-bransjen selv.
Politisk høyreside er mer mc-vennlig.
Noen av
seirene til NMCU er muligens noe billigere enn andre. Det er ingen tvil om den
Høyre/Frp- dominerte regjeringen vi har hatt noen år, er mer positiv til både
bilister og motorsyklister enn det sosialistiske regjeringer har vært.
Konsekvensen av dette er at folk føler at «det ordner seg» for oss
motorsyklister, for vi har jo gode støttespillere i regjeringen!
MC bransjen er blitt konkurrenter
til NMCU med hensyn til å skape
MC-miljøer!
Ingen bransje
har endret seg mer enn MC-bransjen de siste årene. Fra å være
bakgårdsverksteder der man kunne bli stående med uforrettet sak i timevis, er
det nå service og imøtekommenhet over hele linja. Adventurekjørere, langtursmotorsyklister,
racing- og caferyttere og sist men ikke minst de som sverger til ett bestemt
MC-merke, har alle sine «egne» butikker og deres ulike kundeorganisasjoner i
ryggen. Disse organisasjonene er til forveksling lik «vanlige» MC-klubber. Den
som har gått lengst i så måte er Harley Owners Group, forkortet til HOG. De gir
ett års gratis medlemskap i «klubben» om du kjøper en Harley Davidson.
Få økonomiske fordeler for
NMCU-medlemmene
NMCU har fra
tid til annen fått til noen få kundefordeler.
Men de er for spredt, for få og for lite systematiske med tanke på
medlemmenes behov. I dag er det rabatt
på hoteller og ferger som er viktig, ikke noen få prosent rabatt på mc-klær og
deler. Og rabatten må være minst like
god som medlemmene allerede får i gjennom sine øvrige medlemsfordeler i andre
organisasjoner og i sitt arbeidsforhold.
Har man 30 % rabatt på hotellovernatting i gjennom jobben, betyr en beskjeden
NMCU-rabatt lite.
Bedre økonomi hos motorsyklistene:
Paradoksalt
nok innebærer ikke bedre økonomi hos motorsyklistene at de spanderer penger på
medlemskap i Unionen. Det er tvert om –
det er for det meste MC-bransjen som har glede av dette. Der kan du alt fra en KTM brødrister, til en
Harley Davidson skinndress, eller en original BMW-hjelm, alt dette er eksempler
på produkter som er å få kjøpt i dag.
Større krav til komfort:
Dagens
motorsyklister bor i hovedsak på hotell, ikke i telt. Når de har ferie vil de
har maksimalt utbytte av sine feriedager. De betaler derfor gjerne dyrt for å
få utvidet opplæring og guidede turer i inn og utland. Disse tjenestene leveres
av MC- og reiselivsbransjen sjøl. Servicenivået er meget bra hos disse
arrangørene. Punkterer du, får du en ny sykkel innen fem minutter, og bagasjen
til samtlige ligger i en varebil som henger med MC-kolonnen gjennom hele
ferien. På tilhengeren til varebilen står det ofte et par reservemotorsykler.
Kort sagt kan
man konkludere med at man i dag kan kjøpe seg en MC-opplevelse, der alle sider
ved turen ivaretas av arrangøren, ikke av motorsyklisten selv.
Enkelte av målene til NMCU er for de
få.
Flere av de
historiske målene NMCU har nådd er viktige.
Men ikke for majoriteten av motorsyklistene. Folk som bygger sin egen motorsykkel finnes,
men kompetansen og tiden som kreves gjør at de færreste av dagens
motorsyklister har mulighet eller interesse av dette.
Å stoppe
wirerekkverk er bra, men det finnes faktisk lite eller intet materiale om at
disse utgjør noen skade eller fare for motorsyklistene. Det kan like gjerne være slik at ubehaget man
føler ved å kjøre langs slike gjerder, medfører at motorsyklistene kjører mer
forsiktig fordi de er engstelige for å treffe disse gjerdene. Om det er slik
vil faktisk disse rekkverkene redusere antall ulykker i stedet for det
motsatte.
Å lage en
nullvisjonsvei på atten kilometer er bra, men er et mikroskopisk tiltak med
tanke på at landet til sammen har 93 000 kilometer med vei. Nullvisjonsveien i Telemark er nok politisk
vellykket, men har formodentlig liten betydning for landets motorsyklister som
sådan.
Dagens motorsyklister kjører mindre
enn før:
Mange av
dagens motorsyklister har andre ting enn motorsykkel å drive med i sin fritid.
De har også fritidsbåt, og kanskje en bil nummer to som er en veteranbil. I
tillegg til familieplikter og jobb. Og andre hobbyer så som trening,
fallskjermhopping eller dykking.
Mye godt NMCU- arbeid synes dårlig:
Mange
oppgaver som NMCU utfører er tilnærmet usynlig.
Man kan arbeide med en sak i uker og måneder og kanskje år uten at noe
skjer, og plutselig en dag løsner det. Og da vil kan hende arbeidet bli kjent.
Men mange ganger jobber man uten å komme noen vei, og på tross av mange forsøk
på å oppnå resultater, mislykkes man. Politikk og lobbyvirksomhet har en ting
felles – det er det muliges kunst. Derfor må vi kunne anta at mye av
NMCU-arbeidet aldri når verken medlemmene, eller motorsyklister flest. Andre
ideer?
NMCU er en
organisasjon som har oppnådd mye, og for det meste har dette vært viktige
saker. Særlig innsatsen for å øke kjørekompetansen til norske motorsyklister er
internasjonalt forbilledlig. Dette har
også gitt resultater. Sett opp mot antall kjørte kilometer og antallet
motorsyklister er antallet ulykker redusert kraftig.
Politikeres
trang til å regulere i stykker hele motorsyklismen er også en viktig seier for
NMCU.
MC-industrien
er ennå ikke i nærheten av å produsere en motorsykkel som har brukbar
rekkevidde på strøm. Grønn politikk kan
man mene hva man vil om, men den sterke moraliseringen og dommedagsprofetiene
som kommer i kjølvannet av den, vil bli en klar utfordring for morgendagens
motorsyklister. Det er utvilsomt behov for en sterk organisasjonsstemme som kan
tale morgendagens motorsyklisters sak. Men vil motorsyklistene ha den? Det er
et paradoks at flere av landets motorsykkelorganisasjoner har flere medlemmer
enn NMCU. Det burde vært omvendt! For å få flere svar har vi kontaktet han som
er øverst i NMCU, og stilt ham følgende spørsmål:
Spørsmål til Odd Terje Døvik, styreleder i Norsk
Motorcykkel Union:
1: Hva tror NMCU er årsaken til at
organisasjonsviljen til motorsyklister for en lobbyorganisasjon for
motorsyklister er dobbelt så stor i Sverige som den er i Norge?
Svar: Det som er helt sikkert er at Sverige har en
helt annen kultur og historie enn Norge i forhold til alt som har med motor å
gjøre. De har sin egen bil- og mc-produksjon. De har hatt førere på topp-nivå i
Formel 1. De har hatt en bråte verdensmestere i roadracing, speedway og
motocross. De har flere roadracing-baner (hvorav en, nemlig Anderstorp, har
vært vertskap for VM-runder både for mc og bil). De har et stort bil-hobby
miljø (les: amerikanske biler). De hadde lenge Skandinavias eneste MC-blad
(MC-nytt, stiftet 1959!). De har en avgiftspolitikk som har gjort biler og
motorsykler tilgjengelig for absolutt alle. Etc etc.
Jeg sier ikke at dette er hele forklaringen, eller
den eneste forklaringen, men motorsyklismen står sterkere i Sverige enn i Norge, av alle
disse årsakene, og det kan også være med og forklare hvorfor SMCs relative
posisjon er sterkere enn NMCUs, i alle fall hva medlemstall angår (ift politisk
innflytelse slår vi dem!) Når det er sagt er SMC verdens største MC-organisasjon både i forhold
til folketall og i forhold til antall sykler på veien. Og på den listen er NMCU
også blant de største. For å sette det litt i perspektiv: I USA finnes det ca
8,7 milllioner tunge MCer. AMA, som er USAs svar på NMCU, har 250 000
medlemmer. Hvis vi sier at det bak disse 8,7 millionene syklene finnes 5
millioner eiere er AMAs dekningsgrad ca 5%. Tilsvarende tall for NMCU er som du
selv skriver 6%
2: Det ryktes at en tredel av medlemmene har
forsvunnet i NMCU, på tross av at det i dag er langt flere motorsyklister i dag
enn noen gang i NMCU's historie. Hvis dette stemmer: Hva mener NMCU er årsaken
til dette?
Svar: Det
stemmer ikke
3: Hva er årsaken til at NMCU ikke i større
grad organiserer seg i et fellesskap sammen med motorsportutøvernes organisasjoner?
Det er en arbeidsdeling som har historiske årsaker.
NMF (Motorsportforbundet) organiserer sporten, NMCU organiserer
landeveiskjørerne. Det er samme mønster som vi finner i mange andre land. Vi
har et utmerket forhold til NMF, og samarbeider med dem når det er naturlig.
Men NMF er et helt annet "dyr" enn NMCU. De er tilsluttet Norsk
Idrettsforbund, driver idrettspolitikk og får mange av sine penger fra
kulturdepartementet. NMCU er fri og uavhengig, driver interessepolitikk og får
ikke penger fra noen andre enn våre egne medlemmer. Derfor har vi også ryggen
fri til å fronte de sakene vi vil
4: Det er et faktum at bare seks prosent av
Norges motorsyklister er medlem i NMCU. I et intervju i forbindelse med
sin avgang nevnte Morten at dette var en skjebne NMCU delte med "de fleste
i Europa". Mener NMCU i dag at det er et problem eller ikke at
nitten av tjue motorsyklister velger å ikke bli med i NMCU?
Det er ikke et problem for oss i den forstand at
det hindrer oss i å gjøre et skikkelig arbeid, eller holder oss våkne om natta.
Men medlemstall gir penger i kassa og politisk kjøttvekt. Derfor ville vår
slagkraft blitt enda større om vi var flere (vi kunne hatt et enda sterkere nærvær
på enda flere arenaer). Så vi arbeider målrettet og langsiktig for å øke
medlemstallet, og ser at det virker.
5: NMCU
sitt medlemblad er markant forskjellig fra det svenske tilsvarende ,
"MC-folket". SMC sitt blad likner et vanlig MC-magasin, mens NMCU
sitt medlemsblad minner mer om reklame for NMCU selv, samt sin lobbyvirkomhet
overfor politikere. Mitt spørsmål er: Ville ikke et medlemsblad som
medlemmene opplevde som interessant å lese(eller eventuelt en nettavis) også
kunne føre til flere medlemmer?
NMCU har
ikke råd til å holde seg med sitt eget MC-blad slik SMC har. I tillegg tror vi
ikke det norske motorsykkel-blad-markedet er stort nok til at det er noe poeng.
Vi har MC-avisa og Bike - i tillegg til flere svenske, et dansk og et utall på
engelsk. At markedet er tøft, illustreres av at Biker-Journalen måtte legge ned
tidligere i år. Det er heller ingen hemmelighet at både Bike og MC-avisa har
slitt med synkende opplagstall.
Meningen
med bladet er å informere medlemmene om hva vi holder på med, nasjonalt og
internasjonalt, og hvilke saker vi ser komme på dagsorden, nasjonalt og
internasjonalt. Vi forsøker å gjøre dette så spenstig og lesverdig som mulig,
men det ligger i sakens natur at det kanskje kan oppleves som litt tørt og
kjedelig. Det får vi tåle.
Vi ønsker
uansett ikke å bli en konkurrent til den øvrige MC-pressen, men samarbeider derimot
med dem så mye vi kan.
Verden
digitaliseres, og jeg ser ikke bort fra at NMCU på et tidspunkt går over til en
hel-elektronisk kommunikasjonsform.
Men enn
så lenge ønsker mange fortsatt å få bladet på papir.
(OBS:
Både spørsmål og svar er av plasshensyn noe forkortet)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar