Tore Husebys FRILANSERI

Tore Husebys FRILANSERI
Litt om alt...

onsdag 13. november 2019

Det Norske Elbilhelvetet:


Den første elbilen kom allerede i 1932, altså lenge før biler med stempelmotor. Men raskt tapte elbilen, av de samme årsaker som i dag: Batterikapasiteten!
Selveste Henry Ford kom i 1908 med sin model T, med langtrekkende bensinmotor, og utkonkurrerte dermed elbilen fullstendig.
Da reglene om avgiftsfrihet for elbiler kom her i landet, var en elbil en liten blikkboks som med litt flaks gikk fire fem mil på en opplading.
Dette er nå nitten år siden. Ingen tok notis av den nye avgiftsregelen, for bare folk med svært begrensa bilbehov kunne kjøre elbil.
Da Tesla kom i 2006 med sin Roadster,skjøt utviklingen fart og Norge, som i alle år har skattlagt bileiere hardt, ble plutselig et land der folk med solid økonomi kunne kjøpe seg bil til halv pris der de eneste avgiftene de betalte var momsen på strømmen.
Parkeringsavgifter, tunnel, bom, ferge- og broavgifter, bilkjøpsavgifter, årsavgifter - kort sagt alt av avgifter ble satt til null kroner og null øre. Og dem som kunne nyte dette paradiset var alle som hadde råd til å kjøpe en ny bil til over 600 000 kroner.
Og dem var og er det en del av, i år regnes "skattetapet" på elbiler for staten til omtrent sju milliarder i året, eller åttehundretusen kroner i timen døgnet rundt, om du synes det tallet er lettere å forstå.
Arbeiderpartiet prøver nå å lappe på dette ved å innføre moms på de dyreste bilene. Den eneste effekten dette vil få er at dem som har kjøpt elbil i den dyre klassen, får økt verdien på sine bruktbiler med 25 % over natta.
Det eneste gangbare å gjøre etter mitt syn er dette:
Alternativ A;
Ingen biler er "nullutslippsbiler" ennå. Møkka fra en elbil er der den. Den har bare sluppet i andre deler av verden enn Norge. Så derfor kan like gjerne alle biler, ikke bare elbilen, bli skattefrie. Da vil bilparken raskere moderniseres til en som forurenser langt mindre enn den gamle. Og skattelettelsene vil bli til glede både for dem som kjøper billig og dyr elbil.
Alternativ B:
Det legges moms og skatt på alle biler, også elbilene, men med gradvis senkning til et nivå som nærmer seg gjennomsnittet for bilavgifter i EU. ( Les Sverige) Da vil avgiftsnivået slå ut likt for alle.
Den dagen batteriproblemet er løst for alvor - det vil si at det kan lades på en time, at strømmen holder minst femti mil og sist men ikke minst: med en teknologi som IKKE utnytter naturressurser og arbeidskraft i andre og fattigere land enn Norge - DA kan vi vurdere en subsidieordning for elbilkjøpere.
Den dagen vil komme, teknologien har utviklet seg vanvittig på disse nitten årene. Og det kommer til å gå enda raskere de neste nitten.
Og da skriver vi 2038. Det er ikke allverden av tid fram dit. Selv skal jeg kjøpe elbil den dagen mobilen min kan lades på fem minutter, og at batteriet da

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar