Tore Husebys FRILANSERI

Tore Husebys FRILANSERI
Litt om alt...

søndag 24. september 2017

DAB – BLABB – BLABB…


Otto Von Bismarck, den tyske politiker og hertug av Lauenburg sa dette:
- «Den som vet hvordan lover og pølser blir laget, får aldri mer en rolig natts søvn

Og det er nok dessverre helt sant. I dag blir det riksdekkende FM- nettet lagt ned, også her i våre områder.  Beslutningen er tatt i flere omganger, med samtlige partiers velsignelse – utenom Frp. 
Det er ikke oss radiolyttere som har mast om dette. Det er visstnok politikerne som mener at det for dyrt å holde det gamle i nettet i gang parallelt med det nye DAB +.  Og de som lager radio mener at det er viktig å ha 30 kanaler tilgjengelig i stedet for fem, som de har nå. Hva vi lyttere mener er det ingen som bryr seg om.
Eller, for å si det på en annen måte: I stedet for at hver og en av oss skal belastes med 20  til 40 kroner mer i skatt , er det bedre at du og jeg betaler noen tusenlapper hver til hvitevareforhandlerne for igjen å få  tilgang til bilradio, kjøkkenradio, stueradio, fritidsradio, klokkeradio og  radio på verksted og bad. Bare bilradioen koster mellom to og ti tusen – to hvis det skal være noe skrammel, ti hvis det skal matche den som står der nå.
Det verste er at jeg HAR kjøpt to DAB-radioer til huset. Og ingen av dem virker her i Ed. Mine FM-radioer virker  ( vel, bare fram til klokka elleve i dag) derimot utmerket, bilradioen virker faktisk nesten ti mil inn i sverigelandet!  Forbedringen som DAB skulle utgjøre er derfor for de fleste av oss en forverring – i tillegg til at noen millioner radioappareter nå er redusert  til elektronisk søppel.
Heldigvis var jeg forutseende nok til at den ene husradioen også er en nettradio, og den virker. Noe som krever at jeg har et dyrt og fint internettabonnement, noe jeg heldigvis har.   Og at jeg leser hele den omfattende bruksanvisningen, noe jeg ikke har gjort…
Jeg har ikke noe imot DAB. Selv om teknologien nok er høyst midlertidig på grunn av nettløsningene som er mye enklere. 
Men jeg er sterkt imot at vi legger ned FM-nettet!  Og jeg synes lite om at vi som er kunder, aldri er spurt om hva vi mener om denne «oppgraderingen». 

Og en ting til: Tenk at det bare var Frp som skjønte dette?  Det er ikke til å bære! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar