Tore Husebys FRILANSERI

Tore Husebys FRILANSERI
Litt om alt...

tirsdag 16. februar 2016

Den eneste gangen jeg spurte fatter’n om noe…


-           Du Fatter. Er det ælver her i Åsgårdstrand?
-          Nei. Hvorfor lurer du på det?
-          Nei, ikke for noe. De er bare det at det snakkes så mye om ælver på skolen og jeg har aldri sett en.
-          Det er ingen elver her.
-          Okei.  Hvor langt er det til en ælv da?
-          Hvorfor lurer du på det?
-          Nei, jeg ville bare sett en da.  En ordentlig ælv.
-          Tulling. Det ække non ælver her sier jeg jo.  Slutt med det jævla maset.
-          Maser ikke jeg- bare lurte lissom…
Seinere ble jeg voksen. Det viste seg at fylket vi bodde i var full av elver. Til og med landets aller største lakseælv, målt i kilo fangst.  Nærmere bestemt førtitre jævla ælver var’e.
Om far min ikke visste om dem, eller om han ikke brydde seg er noe usikkert.
Men vår samtale om elvene ble en metafor for vårt forhold.  Han hata kanskje ikke oss unga.
Men han hata skjebnen som hadde ført ham sammen med han ham konsekvent kalte for premieidioten  - som han merkverdig nok lagde tre unger sammen med. 
Livet er faenmeg rart.-
Jeg veit at fatter visste om de ælvene…. Han ville bare faen ikke mase med det.
Han ville bare være i fred. 
Men jeg ville se ælver.. .



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar